“A gyermek feje nem edény, amit meg kell tölteni, hanem fáklya, amit lángra kell lobbantani.” (Galileo Galilei)
A tehetség olyan veleszületett képesség, amely kiemelkedő teljesítményre tesz képessé. Az általános és speciális képességek, a kreativitás, valamint a feladat iránti elkötelezettség és a motiváció együttes kibontakoztatása szükséges a gyermek életében, hogy tehetsége ne csak szunnyadó ígéret maradjon életében.
Ha a tehetség szó eredetét vizsgáljuk, nemcsak a latin „talentum” jelent (a „szellemi és fizikai képesség” mellett) „súly és pénzegység”-et, hanem a magyar nyelvben is közös a gyökere a „tehetség”-nek és a „tehetősség”-nek. A „tehetség” tehát „eleve meglévő gazdagságot, adottságot” jelent.
Az asztrológiában a kettes ház a talentumok, vagyis a tehetségek háza. Itt vizsgáljuk, hogy mik gazdagítják a szülöttet. Itt találjuk önállóságunk eszközeit, a fizikai és szellemi tőkét, mentális ambíciót, mint a személyes függetlenség eszközeit. Az itt megjelenő planéták árulkodnak arról, hogy milyen eszközök segítenek minket a személyes függetlenség, fejlődés és kiteljesedés útján.
Három klasszikus intelligencia-bolygót vizsgál még alaposan az asztrológus:
Merkúriusz: információszerzés és továbbítás, gondolkodás és a tanulás módja, kombinációk, idegrendszer, rajzkészség, matematika
Szaturnusz: memória, a fizikai adottság (agyi képességek), genetika, kitartás, struktúra-építés, valamire szánt minőségi idő
Jupiter: az öt érzékszerv, szintetizáló képesség, értékelés, ítélőképesség, meglátás, rálátás.
Ebben az írásban nem lesz lehetőségem minden planétát végigelemezni, s példákkal illusztrálni, ezért kiválasztottam a Merkúriuszt, amely egyrészről arra világít rá, hogy az illető hogyan tanul, hogyan gondolkozik, beszél, hogyan jut el hozzá az információ, s hogyan teremt kapcsolatot.
Fontos a fent említett planéták házba és jegyben való elhelyezkedése, fényszögei.
Ha gyenge pl. a Merkúriusz a házban, ahol áll – mondjuk TP (talp pont) körül van, akkor alapvetően nem sikeres. „Fejlesztendő” élettéma. Lassabban mehet a tanulás, nehezített lehet a kommunikáció a szülött életében! Ebben az esetben „rá lehet dolgozni, fejleszteni lehet”, azon az életterületen, amilyen házban van és úgy, amilyen zodiákus jegyben van (önmagában az elem ismerete is sokat segít).
A fejlődés-orientált asztrológiában a Jegy a hozott képesség és a környezet elvárása, hogyan kellene működtetnie, hogyan tudja a legjobban megélni a szülött azt a planéta-energiát a kapott életfeladathoz. Nem azt vizsgáljuk, hogy milyen a dignitása a planétának, mert ahhoz az élettémához, amit vállalt a szülött ez a Jegy-módozat lesz tökéletes. Mégis fontos tudatosítani, hogy milyen Jegybe kerül az adott planéta, mert aszerint lehet célirányosan dolgozni vele.
Támogató háttér és kellő fejlesztés nélkül, a legnagyobb tehetség is elkallódhat! Ezért, érdemes a szülők képletét is vizsgálni, hogy képesek-e támogató családi hátteret nyújtani a gyermek adottságainak kibontakoztatásához.
Nagyon sok zenészt ismerek, akinek fejletlen a hallása, mégis bejutottak és elvégezték a Zeneakadémiát;
sok gyereket ismerek, akinek abszolút hallása van és nem lett zenész;
sok zenészt ismerek, aki csak kottából tud játszani, mert képtelen megjegyezni a zenét;
és sok laikust ismerek, aki első hallásra megjegyez minden féle dallamot…
Ezzel csak azt akarom mondani, hogy a „sikeresség” az egy komplex fogalom. Míg a gyerekkorban mért magas IQ segíthet az iskolai jó eredmények elérésében, de a későbbi sikerhez és boldogsághoz több kell. Egyfajta kreativitásra van szükség, amin nem művészi teljesítményt vagy képességet értek, hanem egy olyan élethez való hozzáállást, ahol készségként jelen van a gyors helyzetfelismerés, alkalmazkodás, eredetiség, jó probléma-megoldó képesség. Olyan készségek, belső reprezentációk ezek, amelyeket rutinosan képes alkalmazni a szülött, s egy nagyobb problémamegoldáshoz a hosszútávú memória is képes átfogni a gondolatsort, amely megoldásán fáradozik.
Amennyiben Retrográd a Merkúriusz, úgy a fejlődés orientált asztrológiában, sok esetben „visszahozott” feladatként kezeljük, vagy valami folytatásaként, amit előző élet(ei)ben már elindított a szülött, de nem tudta befejezni, vagy szeretné továbbvinni, fejleszteni az adott tudást, feladatot. Pld.: Latinovits Zoltán, Alfred Hitchkock, Leonard Bernstein, Clint Eastwood, Giacomo Puccini, Mahmoud Farshchian, Emil Zola, Samuel Hahnemann
A Radix Merkúriusz megélése és fejlesztése a négy elemben
Tűz elem: az inspiráció, kreativitás és az intuíció eszköze. A tűz spontán, impulzív, kreatív, teremtő és átalakító erővel rendelkezik. Nagy itt a cselekvőerő, „menjünk és csináljuk!”. Séta, kirándulás, biciklizés közben sok ismeretet tud magába szívni, ám gond lehet a folyamatos tanterembe-zártság, s az iskolapadban-ülés is több türelmet követelne. A tűz elemű Merkúriusz szárnyalni szeretne, nem piszmogni, magolni, csendben lenni. Nagy lendülettel lát feladatához, érdeklődő, szeret kitűnni, első lenni.
Érdemes kreatív feladatokkal gyakorolni, átismételni a tanultakat, s dicsérni a szülöttet. A Tűz elem a „leghiúbb” a négy elemből, ne szidjuk, s ne hasonlítgassuk! Mutassunk neki célokat, s hagyjuk, hogy maga akarja elérni azokat. Beszéljünk a távlatokról, a lehetőségekről. Mire lesz még jó az, amit most tanul, olvas… Segítsünk neki, hogy mire is lesz jó az információ-tömeg, milyen az, amikor összeáll a kép. Ha csak a puzzle-darabokat látja, elkedvetlenedik, ha megérti, hogy a végső kép milyen is lesz, tűzbe jön és másokat is feltüzel.
Kos Merkúriusz: J. Brahms, L. da Vinci, A. Einstein, Erich von Daniken, Samuel Hahnemann
Oroszlán Merkúriusz: E. Hemingway, Roman Polanski, R. Williams, J.K. Rowling, Goethe.
Nyilas Merkúriusz: Szepes Mária, Indira Gandi, Beethoven, Marie Curie, Woody Allen.
Víz elem: ebben az esetben az érzelmek és a mentális képességek össze vannak kötve. A víz elemnek nagy a fantáziája és az érzelmi igénye. Nem az lesz a legfontosabb, hogy mit is tanul, hanem az, hogy hogyan, vagy milyen a tanár, vagy magával tudja-e ragadni az anyag, a könyv, a feladat. Erősen befolyásolhatóak, meg kell velük szerettetni az adott tárgyat, könyvet, eseményt, személyt vagy helyzetet. Jó lenne egy biztonságos közegben, barátok között, védett formában tanulni. Nagy a kreatív érzék is, ha időben felismerik ez is nagymértékben fejleszthető. A Víz elem lehet zárkózott is, alapból vagy hullámzóan (egyszer ilyen, másszor pont az ellenkezője)! Ha nem akar beszélni a dolgairól, ne erőltessük, inkább járjunk kedvében, s majd az lehet a jutalmunk, hogy megnyílik. A Víz elkezd áradni, de csak addig, amíg vonzást érez. Járjunk elöl, mutassunk jó példát, tegyük vonzóvá az adott feladatot!
Rák Merkúriusz: Weöres Sándor, Carl Gustav Jung.
Skorpió Merkúriusz: Thorwald Dethlefsen
Halak Merkúriusz: Hamvas Béla, Elisabeth Haich, Rudolf Steiner, Roberto Assaggioli
Levegő elem: alapból érdeklődő, kíváncsi természet, nagy a közlésigény. Ha szellemileg élénk közegbe kerül, s ha folyamatosan kap választ kérdéseire, akkor szárnyalni fog. A dolgok megfogalmazására is hangsúlyt kell fektetni. Ami a levegőben lóg, azt még nem fogalmazták meg pontosan. A levegő elem elméje hozza le a felsőbb tudást, kíváncsi, érdeklődő természetével. „Agyal”, kitalál mindenfélét, teóriákat gyárt, filozofál, gondolkodik… Játsszunk logikai játékokat, írjunk színdarabot, levelezzünk akár képekben a családi üzenő-falon, tervezzünk, mérlegeljünk, s legyünk nyitottak minden újra. A liberális szellem hajtja és mindig valami új eszme felé tör.
Ikrek Merkúriusz: Baktay Ervin, Dalai Láma, J. P. Sartre,
Mérleg Merkúriusz: Agatha Christie, D. Copperfield, Nietsche, Putin, Verdi
Vízöntő Merkúriusz: Edison, M. Luther King, Michelangelo, Pasolini, Mozart, Verne.
Föld elem: az öt érzékszerven keresztüli megtapasztalás áll hozzá a legközelebb. A Föld az érzékelésen keresztül tapasztal: megfigyel, meghallgat, megkóstol, megszagol, körbejár, tapint, megfog… Kitartóan és alaposan vizsgálja kíváncsiságának tárgyát. Tapasztalatokat gyűjt, ami egy lassabb folyamat. Megfontolt és gyakorlatias, néha aprólékos, ámde kitartó abban, amit megszeret, ami felkelti érdeklődését, amit élvez. A Föld lassan „melegszik fel”, de aztán ragaszkodik a dolgokhoz. Ha megtanítjuk élvezetesen tanulni, akkor már magától fogja csinálni rutinszerűen a feladatokat. Ajándékkal, finom falatokkal vagy konkrét ígéretekkel inspirálhatjuk a tanulást.
Bika Merkúriusz: A. Dürer, J. F. Kennedy, R. Wagner, R. Strauss, Clint Eastwood, J. Menuhin
Szűz Merkúriusz: Latinovits Zoltán, Tolstoj, Hitchkock.
Bak Merkúriusz: J. Kepler, F. Fellini, Dürrenmatt, Mahmoud Farshchian.
Érdemes még vizsgálni az IC-t, mint a múltból hozott erők jelölőjét és az MC-t, mint célt és jövőképet.
Nézzünk egy példát… Ha megkérdeznénk valakit, hogy ki a világ legintelligensebb embere, bizonyára sokaknak Albert Einstein jutna eszébe. A hétköznapi emberek körében Einstein vált a legmagasabb fokú zsenialitás szinonimájává, ezért az ő horoszkópját ragadtam ki, a sok-sok lehetőség közül.
Első ránézésre is feltűnik, hogy az MC ura, a Neptunusz bekötetlen! Különleges és „szélsőséges” jövőképről és hivatásról árulkodik ez az állás. A Merkúriusz, a kardinális ház, kardinális zónájában, a kardinális Kos jegyben, nagyon erős észbeli képességeket jelöl, s a Szaturnusz együttállással nem csak gyors a felfogása (Kos), hanem a memória támogatja a megértési és tanulási folyamatokat. Mivel az IC ura, ezért az is valószínű, hogy a múltból, vagy a kollektív tudatból is hoz ismereteket a szülött. 12. ház úr is a Merkúriusz, tehát a titkok házának kapuját, a végső megismerés tárházát is ő nyitja. Arról, hogy a megtanult és elraktározott ismereteket hogyan szintetizálja a szülött, a kilences házas Vízöntő Jupiter árulkodik. Széles rálátással, filozofikusan és újító gondolatokkal átszőve szintetizál ez a Jupiter, amely szintén nagyon erős a házban (kardinális zóna), s mivel az MC ura, ezért ő is felelős a jövőkép és a hivatás alakulásáért.
Halak MC, az életünk célja:
“A titokzatosnál nincs csodálatosabb. Alapvető érzés ez, ott áll az igazi művészet és az igaz tudomány bölcsőjénél. Aki nem ismeri, aki nem tud többé csodálkozni és nem érez meglepetést, az olyan, akár a halott, akinek lezáródott a szeme.” /Einstein/
1913-ban dolgozta ki az általános relativitáselméletet. Eszerint a természeti törvények leírására bármely vonatkoztatási rendszer alkalmas, bármilyen is a mozgásállapota. Később megállapította, hogy a gravitáció nem erő, hanem a téridő görbülete, amelyet a tömeg jelenléte idéz elő.
Ívdirekcióval fontos év az 1913-as, mivel az MC d. eléri a X-es házas Vénuszt!
1913-ban, Einstein horoszkópjában az Életóra (prognózis-jelölő), kvadrát fényszöget vet a X-es házas Merkúr-Szaturnusz együttállásra. A fényszög 1912. X. 2-től 1913. IX. 25-ig tart. Ebben a majd egy éves időszakban az Életóra a hatos házból, a Bak zodiákus jegyén keresztül hívja „munkára”, életre a fent említett együttállást. Ideje van a kemény munkának, amelynek, ha jól csinálja, meg lesznek az eredményei.
“Ha nem fizikus lennék, akkor valószínűleg zenész lennék. Gyakran gondolkozom zenében. Ábrándjaimat a zenében élem. Zenében kifejezve látom az életem… Tudom, hogy a legtöbb örömöt az életemben a hegedűmből csalom elő.” /Einstein/
1921-ben, immár tekintélyes berlini kutatóként megkapta a Nobel-díjat! 1921-ben a relativitáselmélet túlzottan vitatott volt, hogy Nobel-díjat érdemeljen, emiatt döntött úgy a Nobel-bizottság, hogy egy korábbi munkájáért adják oda:
Az Életóra az Életben először és utoljára együttáll a VII. ház végi Vízöntő Felszálló Holdcsomóval. Olyan ez, mint egy vizsga… Elérted a zsenialitás jegyében a tervezett céljaidat? A Karmaóra fényszögeli ezúttal a Merkúr-Szaturnusz együttállást és az Uránuszt…
“Hiszek a megérzésben és az ihletben. A képzelet fontosabb, mint a tudás. Míg a tudás véges, addig a képzelet felöleli az egész világot, haladásra ösztökél, létrehozza az evolúciót.” /Einstein/
Életút analízis:
Vizsgáljuk még a planéták cikluskezdését (Életóra együttállás és szembenállás), s hogy milyen élményanyaggal telítődött a megélés, majd a planéta egyes állomásait az aktuális aspektusig végig kell elemezni. Ez az Életóra segítségével készülő életrajz „Életkönyv”, ha valamennyi bolygóra elvégezzük. Ez után készítünk egy olyan élettervet, amelyben meghatározzuk, hogy mikor jön el a következő „aktív időszak”, amelyben helyet kap a korrekció és a célok megtervezése, ütemezése.
Ha már kiemeltem a Merkúriuszt a gondolatsor elején, akkor zárásképpen nézzük meg a számomra legtehetségesebb, legzseniálisabb embereknek hol van a Merkúriusza a horoszkópjában…
Hamvas Béla: Halak, Rudolf Steiner: Halak, Szepes Mária: Nyilas, Elisabeth Haich (Beavatás c. könyv írója): Halak, Mahmoud Farshchian (perzsa miniatúra festő mester): Bak, Samuel Hahnemann: Kos
Gosztonyi Tímea
integrál szemléletű asztrológus
www.eletora.blogspot.com